جنگ جهانی سایبری

جنگ جهاني سايبر چیست؟

در اين جنگ جهاني نه از ارتش‌هاي كلاسيك خبري است نه از تسليحات مرگبار. اينجا فقط رايانه است و كابل و ايده. چين، كره‌جنوبي، آمريكا، كشورهاي جنوب شرق آسيا و بسيار كشورهاي ديگر

كه از زيرساخت قوي ارتباطات رايانه‌اي بهره مي‌برند به دليل باز كردن در‌هاي كشور به روي شركت‌ها و افراد خارجي براي كار و سرمايه‌گذاري در اين زمينه‌ها دچار مشكلاتي نيز شده‌اند كه از آن جمله سوءاستفاده از ارتباطات و زيرساخت‌هاي آن كشور براي حمله و تهديد امنيت سايبري ديگر كشورهاست. بتازگي و در يكي‌از شديدترين موج حملات سايبري، صدها سايت در آمريكا و
كره‌جنوبي مورد تهاجم گسترده واقع شدند كه در نهايت موجب خارج از دسترس شدن تعداد زيادي از سايت‌هاي دولتي و مهم در اين 2‌‌كشور شد. موج شايعات درباره احتمال حضور كره شمالي در
پشت اين حملات موضوع جنگ جهاني سوم سايبر را نيز تقويت كرد.


حاصل رصد خبري اين رسانه‌ها يك نقطه مشترك داشت، اين كه تقريبا هيچ خبرگزاري‌اي ساكت نماند و همه سعي در پوشش خبري اين رويداد داشتند.

روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي از حملات هكرها به ده‌ها سايت دولتي و تجاري در آمريكا و كره جنوبي و احتمال دست داشتن دولت‌هاي خارجي در اين زمينه خبر داد. در گزارش اين روزنامه آمده است كه آخرين حمله بر فعاليت يك سايت دولتي و 6 سايت تجاري در كره جنوبي تاثير گذاشت، چندان جدي نبود و طي چند ساعت به غير از 2 سايت، بقيه سايت‌ها به حالت عادي بازگشتند.

براساس اين گزارش، مقامات آمريكا در روز چهارشنبه (9 جولاي) مدعي شدند حملات هكرها عليه سايت‌هاي مهم اين كشور كه از چهارم اين ماه آغاز شد پيچيده نبوده و دامنه كوچكي داشته‌اند. در‌عين‌حال آنها اذعان كردند نتوانسته‌اند منشا بروز اين حملات را كشف كنند. به گفته اين افراد، هكرها50 تا 65 هزار رايانه را براي حمله به برخي سايت‌ها مورد استفاده قرار داده و باعث توقف يا كند‌‌شدن فعاليت آنها شده‌اند.

آسوشيتدپرس نيز يك روز قبل از نيويورك تايمز اعلام كرد سايت‌هاي وزارت خزانه‌داري آمريكا، اداره خدمات‌ سري، ‌كميسيون تجارت فدرال و وزارت حمل و نقل، هدف اين حملات بوده‌اند.

يك سخنگوي دولت آمريكا نيز فرداي آن روز گفت: همه سايت‌هاي فدرال به وضعيت عادي بازگشته‌اند و البته سايت كاخ سفيد نيز مورد حمله قرار گرفته است.

وي افزود: اقدامات لازم براي پيشگيري از تكرار چنين حملاتي اتخاذ شده است. خدمات دولتي مطابق معمول جريان داشته و مردم به طور عادي مي‌توانند به سايت‌هاي دولتي مراجعه كنند.

او در عين حال اذعان كرد افرادي كه از مناطقي در آسيا مي‌خواهند به سايت‌هاي دولتي آمريكا مراجعه كنند تحت تاثير حملات هكرها قرار گرفته‌اند. از صحبت‌هاي اين سخنگو چنين برمي‌آيد كه حملات چندان هم كم‌حجم نبوده‌اند.

سايه حملات بر بازار مالي

سايت‌هاي مالي و بخش‌هاي معاملاتي نيز از اين حملات به دور نماندند و به عقيده كارشناسان، حملات هكرها از 5 روز پيش و با حمله به گروه كوچكي از سايت‌هاي دولتي آمريكا آغاز شد، اما پس از مدتي اين فهرست گسترده‌تر شد و سايت‌هايي تجاري در آمريكا و بعد كره جنوبي نيز هدف حمله قرار گرفتند. سايت بازار سهام نيويورك نيز از قربانيان مهم حملات هكرها بود. سايت‌هايي مانند نزدك، بخش مالي ياهو و روزنامه واشنگتن پست نيز مورد حمله قرار گرفتند، اما از خسارات يا سرقت‌هاي احتمالي، آماري در دست نيست.

هنوز علت حمله همزمان به سايت‌هاي دولتي در آمريكا و كره جنوبي مشخص نيست، اما از روز سه‌شنبه تا جمعه اين ماه 11 سايت مهم در كره جنوبي يا از فعاليت ايستاده يا فعاليت آنها كند شده است. دفتر رياست جمهوري،‌وزارت دفاع، پارلمان، پين هان بانك و يك روزنامه ازجمله سايت‌هاي مورد حمله در كره جنوبي بوده‌اند.

چند ساعت پس از اين حملات، برخي از اين سايت‌ها فعاليت عادي خود را بازيافتند، اما ديگر سايت‌ها بعد از گذشت حدود 2‌‌روز همچنان غيرقابل دسترس بودند.

سياست در برابر سياست

سازمان اطلاعات كره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد اين حملات، حمله‌اي ساده توسط يك نفر نيست. به نظر مي‌رسد كاملا برنامه‌ريزي شده و توسط يك نهاد مشخص يا حتي يك دولت انجام شده باشد.
نماينده آمريكا در اتحاديه جهاني مخابرات: اينترنت حق نيست، بلكه سرويسي است كه ما به ديگران مي‌دهيم و هر وقت بخواهيم آن را قطع مي‌كنيم

با وجود شروع همكاري مقامات كره‌اي و آمريكايي در اين خصوص نتيجه دقيق آن طور كه بايد مشخص نشد و همه چيز در‌حد حدس و گمان است.

يك سخنگوي وزارت امنيت داخلي آمريكا گفت اين وزارتخانه از وقوع اين حملات آگاه بود و پيش‌تر به نهادهاي دولتي در اين زمينه اطلاع داده بود.

به عقيده سازمان اطلاعات كره جنوبي، اين حملات به وسيله يك گروه يا دولت دشمن با 2 كشور انجام شده است. خبرگزاري كره‌اي يون هاپ، كره شمالي يا گروه‌هاي وابسته به اين كشور را عامل اين حملات معرفي كرد، اما يك سخنگوي سازمان اطلاعات كره جنوبي گفت نمي‌تواند اين ادعا را تاييد كند. برخي از تحليلگران با اشاره به ضعف سخت‌افزاري كره شمالي، حملات هكري از سوي اين كشور را رد مي‌كنند.

در عين حال چنانچه ادعاي آمريكايي‌ها در مورد ساده و غيرپيچيده‌بودن اين حملات صحيح باشد مي‌توان قبول كرد از سوي گروهي در كره شمالي انجام شده است، اما دنياي رايانه پيچيده‌تر از اين حدس و گمان‌هاست. مدير تحقيقات امنيت در شبكه‌هاي آربور آمريكا گفت: حمله‌كنندگان تنها 23 مگابيت اطلاعات در يك ثانيه توليد مي‌كردند كه اين رقم براي تاثيرگذاري عميق و گسترده در سايت‌هاي اينترنتي كافي نيست.

وي با لحني تمسخرآميز خطاب به هكرها گفت: من شك دارم كه عامل حمله حتي فارغ‌التحصيل رشته رايانه باشد.

يك كارشناس آمريكايي ديگر گفت نرم‌افزار حمله‌كننده محتوي متنget/china/dns بود كه به نظام اينترنتي چين اشاره دارد و به نظر مي‌رسد اطلاعات توليد شده توسط برنامه حمله‌كننده بر پايه زبان كره‌اي قرار داشته است.

در عين حال مجله pcworld گزارش كرد، اين حمله به صورت گسترده عليه دولت آمريكا رخ داد و كارشناسان امنيتي اعلام كردند در پي آن، سايت اينترنتي كميسيون فدرال بازرگاني آمريكا (FTC) به مدت 2 روز از كار افتاد.

يكي از سخنگويان وزارت حمل و نقل آمريكا پس از اين بحران گفت: اين وزارتخانه طي هفته گذشته با مشكلات گسترده شبكه‌اي و اينترنتي مواجه شد. ما هم‌اكنون در حال همكاري با گروه فوريت‌هاي رايانه‌اي دولت آمريكا)US-CERT( هستيم تا بتوانيم هرچه سريع‌تر اين مشكلات را برطرف كنيم. سخنگوي وزارت خزانه‌داري آمريكا نيز تاييد كرد كه سايت اينترنتي اين سازمان، سه‌شنبه هفته گذشته مورد حملات گسترده قرار گرفت و از كار افتاد.

سخنگوي مركزFTC از دادن توضيحات دقيق در مورد اثرات ناشي از اين حمله گسترده به كميسيون فدرال بازرگاني آمريكا خودداري كرده و سخنگوي مركزUS-CERT به پرسش‌هاي خبرنگاران در اين زمينه پاسخ نداد.

در اين حمله برخي سايت‌هاي دولتي كره جنوبي به همراه سايت‌هاي سازمان اطلاعات امنيتي، وزارت امنيت داخلي، وزارت خارجه، كاخ سفيد، وزارت دفاع، تالار بورس نيويورك، تالار بورس نزدك و روزنامه واشنگتن‌پست نيز مورد حمله قرار گرفتند.

جاي ما كجاست؟

اين اقدام مهاجمان به اندازه پوشش خبري آن تاثير مخرب نداشت، اما زنگ خطري بود كه در همه جهان به صدا در آمد و بازهم گوشزد كرد كه فضاي سايبر جاي امني نيست و بايد به فكر مواقع بحراني براي امور داخلي كشورها بود و شايد نسبت دادن اين موضوعات به كره شمالي معناي ديگري هم داشته باشد. در ضمن صحبت نماينده آمريكا در اتحاديه جهاني مخابرات را نيز به ياد داشته باشيد كه گفت: «اينترنت حق نيست، بلكه سرويسي است كه ما به ديگران مي‌دهيم و هر وقت بخواهيم آن را قطع مي‌كنيم.»

Esta resposta lhe foi útil?

 Imprimir este Artigo

Veja também

امضای دیجیتالی(3)

II. مدل قانون UNCITRAL بعنوان يك ابزار براي هماهنگ سازي قانونها: همانطور كه در مدل قانون...

عمليات مخفيانه ويروس

همانطور كه مي‌دانيد ويروسها برنامه‌هاي نرم افزاري هستند .آنها مي‌‌توانند...

حمله به سيستم هاي Linux

ويروس معروف و بسيار گستردة Slapper ، براي اولين بار در تاريخ 14 سپتامبر 2002 كشف شد.Slapper يك...

امضای دیجیتالی(5)

فصل چهارم گسترش ايمني SOAP امضاي ديجيتالي خلاصه: اين مدرك (سند) به قوانين پردازش و نحوه...

انواع مختلف برنامه‌هاي مخرب

E-mail virus ويروسهايي كه از طريق E-mail وارد سيستم مي‌شوند معمولاً به صورت مخفيانه درون يك...