کلاس C

چندی پیش درباره بدست آوردن رنج آی پی ها آموزش کلی را خدمت دوستان عزیز ارائه دادم. حال در اینجا قصد دارم وارد مبحث جزئی تر و کامل تری از کلاس هایی که کاربرد بسیاری در شبکه دارند را خدمت دوستان عزیز ارائه دهم.
امروز درباره ی بدست آوردن سابنت ماسک ، رنج آی پی و تعداد میزبان ها در هر شبکه در کلاس C  توضیح می دهم.
فرض کنید یک شبکه ای داریم که در کلاس C قرار دارد و یک آی پی شبکه ای به آن اختصاص داده می شود همانند آدرس آی پی (192.168.120.46) می خواهیم این شبکه را به چهر زیر شبکه تقسیم نماییم. در این سیستم در هر5 زیر شبکه تعداد 56  کامپیوتر نیز نیاز داریم ، و میخواهیم از روش FLSM که قبلاً راجع به آن توضیح داده شد استفاده نماییم. در مرحله ی اول لازم می دانم که به بررسی سابنت ماسک آن بپردازم.
برای محاسبه ی سابنت ماسک اول باید با توجه به کلاس آی پی آن را به صورت پیش فرض تعیین نماییم. قبلاً هم گفتیم که آی پی در کلاس C را به صورت پیش فرض بدین صورت تعریف می کنند: (255.255.255.0)
در مرحله ی اول کل اعداد باینری آن را در حالت اصلی تعیین می کنیم :

 11111111.11111111.11111111.00000000/24:کلاس C
255.255.255.0/24

می گویید 24 از کجا آمده است؟!
تعداد یک ها در هر آی پی آدرس همان عددی است که بعد از اسلش آمده است.به همین سادگی!

 در حال حاضر با توجه به معلوماتی که در اختیار داریم به محاسبه ی زیر شبکه و میزبان می پردازیم :

 3 زیر شبکه ، 5 کامپیوتر در هر زیر شبکه

Host : 2^h-2 =>  2^5-2=30

3 زیر شبکه داریم پس باید یک عددی در مبنای 2 بنویسیم که به 3 نزیدیک باشد، این عدد می تواند نزدیکترین و بزرگتر باشد اما نمی تواند کوچکتر از 3 باشد، بدین صورت عمل می کنیم :

2^2=4

حال در این مرحله می خواهیم ببنیم با این معلوماتی که بدست آوردیم چند کامپبوتر یا سیستم امکان دارد که از بین رود؟ خب این کاری است بسیار ساده،می گویید چطور ؟! پس خوب دقت کنید!
من گفتم تعداد 56 کامپیوتر دارم و حال اینکه میزبان من 30 عدد می باشد، مشخص است که من باید تفاضل بین تعداد میزبان و کامپیوترم که می تواند همان میزبان من باشد بدست آورم:

56-30=26

پس 26 میزبان در هر زیر شبکه هدر می رود.

حال نوبت می رسد به بدست آوردن رنج آی پی ها !
برای اینکار باید اول به مشخص نمودن اعداد باینری آنها بپردازیم. توجه کنید که برای اینکار باید به تعداد زیر شبکه اعداد باینری را از 1 تا 4 رده بندی نماییم. ما در اینجا اعداد دو رقمی داریم (با توجه به 3 زیر شبکه این موضوع را مشخص کردیم.)خوب دقت کنید من در اینجا از اعداد باینری (00,01,10,11 ) استفاده می کنم.

 1) 192.168.120.00000001----00111110
     192.168.120.1---192.168.120.30
2) 192.168.120.01000001---01111110
    192.168.120.65---192.168.120.126
3) 192.168.120.10000001---10111110
    192.168.120.129---192.168.120.190
4) 192.168.120.11000001----11111110
    192.168.120.193----192.168.120.255

و در اینجا کار به اتمام می رسد! اما من فکر می کنم باید یک سری توضیح درباره ی این محاسبات خدمات شما عرض کنم.
اعداد باینری که برای شما با رنگ قرمز مشخص کردم بدین معناست که در کلاس C این یم قانون است که اول بخش آخر باید از همان اعداد باینری که گفتم استفاده کرد و آخر آنها نیز بدین صورت است که آی پی اول 1 و آی پی دوم 0 می گذاریم.و بدین ترتیب تا 255 که آخر شماره آی پی است پیش می رویم.در این مجموعه سعی کردم که از روش ساده در عین حال کاربردی استفاده کنم. این روش در سراسر شبکه برای بدست آوردن هر رنج آی پی و برای شبکه سازی در سازمان های بزرگ و کوچک کاربرد دارد. امید است که مورد استفاده دوستان عزیز قرار بگیرد. در آموزش های بعدی از کلاس B توضیحاتی را ارائه می دهم و همچنین پس از بخش FLSM به VLSM و نحوه ی کار با آن نیز می پردازم .
نظرات و پیشتهادات و همچنین سوالات خود را می توانید از بخش پشتیبانی مطرح نمایید.

موفق و پیروز باشید

 

 

 

Esta resposta lhe foi útil?

 Imprimir este Artigo

Veja também

HTTP

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protcol است. این پروتکل برای ارتباط بین سیستم های توزیع شده و به...

پیمایش موقعیت در شبکه های حسگر بی سیم-قسمت دوم

- صرفه جويي در توان: از آنجا كه نيروي دروني (plug-in در دسترس نيست) وسايل حسگر با نيروي باتري...

خدمات توزيع

خدمات توزيع عملكرد لازم در همبندی‌های مبتنی بر سيستم توزيع را مهيا می‌سازد. معمولاً...

پیمایش موقعیت در شبکه های حسگر بی سیم-قسمت سوم

جزئيات پروتكل: در زير ما پروتكل رديابي خود را رسماً (صريحاً) توسعه مي دهيم. از آنجا كه ممكن...

مسیریابی و پروتکل های مسیر یابی (سری دوم )

شمارش تا بینهایتنکته : الگوریتم DV به خبر های خوب پاسخی خوب و به خبر های بد پاسخ بد می دهد. 2 -...